Sähköautohulluus on lataamoa vailla!

Suomen hallituksen haaveet sähköautohulluuden leviämisestä tyrehtyy lataamoon tai oikeammin niiden puutteeseen. Iltasanomat tietää kertoa, että hallituksen tavoitteena on: ”vuoteen 2030 mennessä noin 171 000 latauspistettä sekä latausvalmiuden noin 621 000 pysäköintipaikkaan”.

Tämä tavoite on varsin kunnianhimoinen, kun ottaa huomioon Suomen 5,5 miljoonan asukasmäärän. Ongelmaksi ja esteeksi saattaa kuitenkin muodostua lataamoiden mahdottomuus ilman suuria investointeja. Toinen epävarmuutta ja epäuskoa aiheuttava ongelma on sähköautojen akkujen paloherkkyys, joka tulee vaikuttamaan asumisturvallisuuteen heikentävästi ja vakuutusmaksuihin korottavasti. Tietysti tässä voidaan laskea miinukset ja plussat yhteen ja saada tulokseksi plusmiinus nolla.

Ohessa erään saksalaisen suunnitteluinsinöörin mietteitä sähköautohulluuden laataamoista ja niiden mahdottomista mahdollisuuksista. Lataamot ovat bisnes se on varmaa, mutta kuka muu tienaa, kuin muuntajien valmistajat, asentajat ja sähköverkon päivittäjät?

Paul Lech, suunnitteluinsinööri

Saksa vuonna 2019. Sekavin miettein seuraan lehtien otsikoita. Sähköliikkuminen tulee ja rajat murtuu. Miljoona sähköautoa on tavoite. Tämä teoriasta, koska käytäntö näyttää toiselta: Tämän maan hienot suunnitelmat laskeutuvat minun suunnittelupöydälleni, enkä minä tiedä miten suunnitelmat tulisi toteuttaa.

Minä olen muutaman viikon päästä 59–vuotias insinööri, joka työskentelee Saksan liittotasavallan NordRein–Westfallen:in (NRW) osavaltiossa talotekniikan suunnittelutoimistossa. Meidän neljän henkilön osastolla (3+1 – 25% naisosuus) minä olen vanhin ja kokenein työntekijä. Viimeisinä kahtena vuonna olen suunnitellut projekteja joissa on 400 – 500 asuntoa. Osittain nämä asunnot ovat korkeamman varustelutason kohteita ja noin 20% saneerauksia.

Näistä kohteista nostan yhden esiin. Kohde oli uudisrakennus – 12 taloa – 100 huoneistoa. Tässä kohteessa rakennuttaja halusi vähintään 20 latauspistettä sähköautoille. Jokaisella latauspisteellä tuli olla 32 A pikalataus mahdollisuus. Tämä tarkoittaa, että jos kaikki latauspisteet ovat käytössä on tarjolla oltava 640 A. Tämä on mahdottomuus, koska pistokkeet ovat sidoksissa toisiinsa ja säätävät itse itseään tasoittaen kulutusta keskenään. Tämä tarkoittaa, että useamman latauspisteen ollessa käytössä ne kuluttavat saman määrän sähköä, mutta jakaen. Tämä taas pidentää latausaikaa sitä useammilla tunneilla, kuin latauksia suoritetaan yhtä aikaa. Rakennuttaja ei suostunut tätä uskomaan, koska hän rakentaa ja vuokraa korkean varustelutason asuntoja ihmisille, jotka odottavat niiltä paljon. Yli kahdeksan tunnin latausaika sähköautolle ei ole myyntiargumentti.

Tämä minä voi ymmärtää….mutta tässä ei ole vielä kaikki: Sadan asunnon lämmittäminen (ei sähköllä) vaatiin standardien (DIN 18015) mukaan 108 kVA. Tämä arvo tulee valtiollisen energiatuottajan arviosta (sivu 5 taulukko 6). Tämän lisäksi taloon tulee ilmastointi parkkihalliin, joitain pumppuja ja nostolaitteita, ulkovalaistus, varavirta ja muut välttämättömyydet. Minä käytän normaalista noin 15 – 80 kVA:n (130–150 kW) virtalähteitä. Tässä välissä on huomiotava, että tämäkin vaatii muuntajansa, koska talo ei ole keskusta–alueella. Joillain keskikaupungin alueilla tarvittava virta olisi ilman muutajaa käytössä.

”Tämä minun on selitettävä rakennuttajalle ja en siihen kykene!”

Rakennuttajan vaatimukseen 20 pikalatauspisteen suhteen on asennettava 400 kVA:n muuntaja, koska normaalissa verkossa (400/230V) ei riitä mehu tarpeeseen. Lisäksi rakennuttaja haluaa kaikissa latauspisteissä olevan pikalatausmahdollisuus vaikka kaikki olisivat kerralla käytössä. Tässä alkaa minun suunnittelun ongelmat ja taloon on asennettava mainitsemani 400 kVA–muuntaja. Tämä ongelma tulee tulevaisuudessa vastaan jokaisessa kohteessa ja suunnittelutoimisto muuntuu muuntajien kautta myös konsulttitoimistoksi, vaikka kyseessä olisi vain kahdeksan asunnon rivitalo, on meidän tarjottava latauspistettä. Tämä vie aikaa muulta toiminnalta ja neuvottelusta jonka maksaa lopulta rakennuttaja.

Tulevaisuudessa tulemme myymään paljon muuntajia, mutta jossain vaiheessa sähköntoimittajat eivät enää toimita niitä, koska keskijänniteverkko on lopussa. ”Ylikuormitettu” tulee olemaan vastaus kysymykseen ”miksi ei?”. Jos sähköautobuumi tulee seuraamaan valtion suunnitelmia on ihmisten totuttava ajatukseen, ettei kaikki käyttäjät voi ladata autoaan yhtä aikaa ja nopeasti.

Nämä ongelmat tulisi minun selittää rakennuttajalle, mutten kykene siihen, koska yleinen perusteeton mielipide leviää nopeammin, kuin karu totuus. Tästä emme ole keskustelleet muiden suunnittelutoimistojen henkilöstön kanssa ja siitä syystä kaikkialla on sama ongelma: epätäydellinen konsultointi. No kohta on taas uudet sähkömessut…… Joilla sähkötuottajat kertovat ettei ongelmaa ole olemassa ja sähköverkkoa päivitetään koko ajan.

(suom.huom.) Saksassa on, Bundesrechnungshof:in mukaan, viimeisen kymmenen vuoden aikana päivitetty noin puolet Energie–Leitungsbau–Gesetz (siirtoverkkolaki) edellyttämistä kilometreistä (1.800 kilometriä) korkeajänniteverkkoa. Vuoteen 2050 mennessä olisi päivitettävä 36.500 kilometriä. Tämä työn arvioidaan maksavan vuoteen 2035 mennessä 85 miljardia euroa. Hallituksesta riippumaton Bundesrechnungshof on laskenut verkkojen päivityksen maksaneen sähkönkäyttäjille kahden viimeisen vuoden aikana noin 2 miljardia euroa vuosittain. (Lähde: FAZ/MMnews)

Toinen esimerkki

Muutama vuosi sitten johdin erään luxus–projektin rakennuttamista. Projektissa oli kyse 270 asunnon keskustassa sijaitsevasta kompleksista. Asuntojen neliöhinnat olivat 4.500 ja 16.000 euron välillä. Lisätietona kerrottakoon, että asuntojen pinta-alat alkoivat 80 neliömetrin kohdalta ja suurimmat olivat yli 200 neliömetriä. Näissä asunnoissa elävät ihmiset ajavat Teslan Luxus–mallia vain kohottaakseen itsetuntoaan kalliilla harrastuksella ja tasoittaakseen omaatuntoaan motolla: ”Minä ajan vihreästi”.

Tuolloin otin eräässä suunnittelukokouksessa sähköauton latauspaikkaongelman. Tämä tapahtui runkovaiheen aikana paljon ennen viimeistelytöitä. Rakennuttajan suunnittelija ja rakennuttaja ehdotti, että parkkihalliin asennetaan muutama erillinen normaali sähköpistoke autojen latausta varten, vaikka talon muuntajan tehot olivat jo reservejä lukuunottamatta käytössä. Tämä lisäisi asuntojen hintaan asennuksen (noin 30 metriä kaapelia, suojattu pistoke ja sulake) hinnan noin 350 euroa (hintataso 2014). Tämä tarkoittaisi avointa seinän päällä putkessa kulkevaa 3×2,5 qmm johtoa, jonka päässä on kannellinen 230V pistorasia suojettuna 16A sulakkeella.

Tässä tapauksessa tulee suhteuttaa miljoonia maksavan asunnon ostaja, joka lataa kymmenien tuhansien Teslaansa pistorasiasta, johon normikansa liittää pesukoneensa. Normi Tesla Model S alkaa 72.000 euron ostohinnoista (Hintataso Saksa). Teslassa on asennettuna 70 kWh akusto, jolla ajaa valmistajan mukaan 440 km. Tämä akuston lataaminen kestää mainitulla pesukonepistorasialla 20, kirjaimin KAKSIKYMMENTÄ, tuntia.

Tämä ongelman selittämisen jälkeen kaikki miljoona sähköautoilijaa vaativat itselleen pikalatausmahdollisuuden parkkihalliinsa, niin kotona, kuin toimistossa.

1.000.000 Teslaa kertaa 16 A/400V pistoketta on kerralla 16.000.000 Ampeeria eli 16 Mega-amperia! Tässä voisi Saksan suurin voimalaitos Neurath–NRW 4.400 MW hiilivoimallaan teoreettisesti toimittaa 6,35 Mega-amperia. Puuttuu vain noin 10 Mega-amperia.

Onneksemme Neurathin voimalaitoksen lähellä, noin neljän kilometrin päässä, on toinen hiilivoimalaitos Frimmersdorf. Tämä laitos oli 1970–luvun alussa maailman suurin hiilivoimalaitos. Tällä hetkellä se tuottaa vain 2×300 MW ja on suljettavien listalla.

Kirjoitukseni tarkoitus on herättää keskustelua ammatti–ihmisten keskuudessa. Lisäksi olen kiinnostunut normaalien ihmisten ajatuksista ja ideoista, joista on usein noussut varteenotettavia uusia ajatusmalleja ja ratkaisuja. En tiedä muuta tietä herättää ihmisiä keskustelemaan julkisuudessa, kuin tälläinen kirjoitus. Joka kerta, kun avaan tätä keskustelua ammattipiireissä ja sähköntuottajien tai poliitikkojen keskuudessa olen saanut osakseni vain naurahduksia…..

Julkisuus iskee takaisin!

Tämän kirjoituksen herra Paul Lech julkaisi 14.06.2019 ja sai useita satoja kommentteja, joihin hän vastasi 17.06.2019 seuraavasti:

Arvoisat lukijat,

olen yllättynyt näin suuresta ja laadukkaasta kommentoinnista kirjoitukseeni, jonka uskoin joutuvan vain naurunalaiseksi. (…) Haluan kiittää kaikkia osallistuneita.

Kommenttien esittämien kysymysten selvennykseksi haluan esittää seuraavaa:

Laskelmat Neurath:in voimalaitoksen osalta olivat täysin teoreettisia ja niitä ei olisi ollut syytä näyttää kaikille, koska ne kertovat koko sähköliikkumisen raadollisuuden. Kuitenkin laksen paljon painoa arvostelulle, jonka artikkelini sai aikaan. En halua esiintyä asiantuntijana, paremmin tietäjänä tai edes sormella osoittajan. Minä haluna mitkä ongelmat meidän on kohdattava, jos todellinen sähköliikkumisbuumi alkaa. Haluan herättää keskustelua ja kerätä ideoita, joilla voimme taistella tulevaisuuden haasteita vastaan ja kenties jopa voittaa kaikki tiellemme asetetut rajoitukset ja esteet.

Tähän astisen keskustelun aikana on noussut uusia vastauksia vaativia kysymyksiä:

Paloturvallisuus
Yhtäaikanen lataus, joka vaatii kourmituksen valvontaa
E-autojen akkujen standardisointi – vaihto, vuokraus ja kierrätys
Talojen omat reserviakut korvaamaan ja tasoittamaan kulutuspiikkiä
E-autojen omistajien käyttökokemukset ovat tärkeitä
Energiapolitiikka Saksassa.

Loppusanat

Näitä asioita ei juuri Suomessa(kaan) nosteta keskusteluun, vaikka syytä tähän olisi ilmeisen selvästi. Toivottavasti saksalaisen ammattilaisen avaama keskustelu nousee myös Suomessa oikealle tasolleen ja tästä käännöksestä voi joku oppia jotain sähköautohulluuden lataamo–ongelmista.

Kiitos
Hämis

 

Kuva Wikipedia

2 vastausta artikkeliin “Sähköautohulluus on lataamoa vailla!

Kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s