Greta Thunbergin takapirut!

Ilmastoaktivistina tunnetuksi tulleen Greta Thunbergin takaa löytyy useita tukijoita. Ensimmäiset tukijat ovat tietenkin isä Svante Thunberg, joka on Ruotsissa hyvin tunnettu näyttelijä ja kirjailija, sekä äiti Malena Ernman, joka on Ruotsin tunnetuin opperalaulaja. Äiti on ollut mukana edustamassa Ruotsi Eurovision laulukilpailussa ja laulanut useissa tunnetuissa oopperoissa ympäri maailmaa.

Gretan vanhmmat ovat myös yrittäjiä. Heidän nimiinsä on rekisteröity kaksi osakeyhtiötä. Ernman Produktion AB ja Northern Grace AB jotka pitävät majaa Tukholman eliittikortteleihin kuuluvassa P O Hallmans gata 5. molempien yritysten tulos on parantunut Gretan esiintymisien alkamisen jälkeen. Tätä nousua ei välttämättä voi yhdistää suoraan Gretan toimiin, vaikka Gretasta kertova kirja on julkaistu näiden yhtiöiden nimissä.

Gretan takana on myös ruotsalainen yleishyödyllinen yritys nimeltä Wedonthavetime AB joka esittää itsensä mielellään yhtiönä, jolla ei ole taloudellisia tavoitteita. Yhtiö on kuitenkin Ruotsissa rekisteröity osakeyhtiö.

Yhtiön palveluksessa on useita ihmisiä (The company board of directors; Anette Nordvall (Chairwoman), Ingmar Rentzhog (CEO), David Olsson, Christian Emmertz, Stella Diesen, Gustav Stenbeck. Our advisory board; Andra Farhad, David JP Phillips, Tove Ahlström, Anna Svahn, Kaj Török, Daniela Rogosic, Sweta Chakraborty. The company also has employees and 430 crowd investors from all around the world.).

Näiden johtajien taustoista löytyy LinkedIn-sivuston tietojen mukaan mm. Max Burgers-ketjun johtaja, Blockchain AB:n ja Cyg Cap AB:n johtaja, Al Goren Climate Reality Project:in nykyinen ilmastojohtaja, CEO David JP Phillips:illä, Ruotsin TV4-kanavan säästöasiantuntija, Greenpeacellä, Microsoftilla, Innofactor:illa ja HP:llä joko töissä olevia tai töissä olleita henkilöitä.

Yhtiö keräsi yhteisrahoituskampanjallaan 9 ja puoli miljoonaa Ruotsin kruunua vuoden 2018 tammikuuhun puoli väliin mennessä. Yhtiön taloustietoja ei ole vielä saatavilla tai toimitettu Tukholman rekisteriin, vaikka saman nimisen säätiön sivuilla esitellään yllä listattuja yhtiön johtajia ja julkiseksi ilmoitettu yritys on aktiivinen jo vuoden 2017 syyskuusta.

Yritystoiminan rinnalle perustettu samalla nimellä Foundation We Don’t Have Time säätiö, joka omistaa WeDontHaveTime brändin ja rahastaa brändillä 10 prosentin osuuden yhtiön tuotoista. Säätiö myös konsultoi, kouluttaa ja tukee yhtiön johtokunnan tarkoitusperiä. Säätiön johdossa istuu: Cathy Orlando, Stuart Scott, Per-Espen Stokenes, Ingmar Rentzhog, David Olsson sekä säätiön nuorten asioiden erityisasiantuntija; Jamie Margolin.

Lopuksi on kerrottava, että aviopari Sven Thunberg ja Malena Ernman ovat kirjoittaneet jo aiemmin mainitun kirjan Gretan elämästä ja missoista (Scener ur hjärtat) joka on suurmenestys Ruotsissa ja käännösoikeuksia on myyty ympäri maailmaa.

Tästä selviää, että Greta ei ole matkallaan yksin ja kenties ei myöskään niin omatoimisesti, kuin suurelle yleisölle annetaan ymmärtää………

Kiitos

Hämis

 

Artikkelikuva Wikipedia

Mainokset

8 vastausta artikkeliin “Greta Thunbergin takapirut!

  1. Kyllä pelkällä akulla kulkeva auto on varsin typerä idea ! Akut ovat hurjan kalliita, jos pyritään jonnekin 500 km matkasäteeseen. Ja painavia. En kyllä laittaisi centtiäkään valtion tukea moiseen hölmöön ostokseen. Sen lisäksi, jos joku on niin hullu, että sellaisen valtion subvention, ilmastohörhöyden, puhtaan elvistelyn tai jonkun muun syyn takia hankkii, on sen jälkeen huono veronmaksaja. Sähköstä menee paljon vähemmän veroa kuin hiilivedyistä kaasua lukuunottamatta. Jotain järkeä on ladattavassa hybridissä ! Normaalit työajot ja muut pikkuajot voi ajaa 99% sähköllä, vaikka akun kapasiteetti on vain n. kymmenesosa eli 50 km sähköauton akustosta. Moottorin maksimitehon vaatimus pienenee reilusti, sillä hyvin pienellä vakioteholla pääsee sen sallitun 120 km/h. Kiihdytyksissä tulee avuksi akku ja sähkömoottori. Lisäksi autolla pääsee sitten vaikka maailman ääriin, vaikka sähköä ei olisi mailla halmeilla. Voi olla kunhan rikastun ostan sellaisen, vaikka DS7 hybridin.

    1. itse taasen en huolisi sähköautoa edes ilamiseksi, ajan mieluummin kunnon V8 bensakoneella ja nautin matkasta, jos siis olisi rahaa niinkuin edellinen kirjoittajakin haaveilee niin toki hankkisin V12 bensakoneella olevan superauton jolla pääseekin laadukkaammin paikasta toiseen kuin jollain sähkö tai hybridi tekeleellä. työkäyttöön raskaaseen hoomaan toki tarvitsisin kunnon wandenbild dieselkoneen josta ei voima lopu edes rukoilemalla.

      1. Minä kallistuisin alkoholikäyttöiseen autoon ja pontikan keittämisen vapauttamiseen. Siinä voisi itse keitellä menovedet ja ilmastot tykkää….. Samalla nousisi huoltovarmuus uusille leveleille, kun joka tuvassa olisi menovesi-puhdistusaine-tehdas! Hik!

Kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s