Ideologiaprojekti sähköauto ei pysäytä ilmastonmuutosta?

Euroopan suuri huoli on pitkään ollut riippuvaisuus Venäjän–tuontienergiasta. Tätä riippuvaisuutta on lähdetty Euroopassa korjaamaan sodalla liikennepolttoaineita vastaan. Saksassa Deutsche Umwelthilfe–järjestö julisti sodan diesel–polttoaineita vastaan ja poliitikot haaveilevat polttoaineettomasta liikkumisesta koko Euroopan laajuisesti vuoteen 2030 mennessä.

Tulevaisuus kuuluu sähköautoille ja tätä murrosta tukeakseen hallitukset Euroopassa haluavat sijoittaa miljardeja veronmaksajien rahoja tavoitteiden saavuttamiseksi. Ilmastonsuojelun nimissä tehtävä liikenteen käsijarrukäännös on politiikan mukaan väistämätön. Sähköauto tekee ajamisesta halvempaa, puhtaampaa ja ympäristö pelastuu, näin meille luvataan.

Onko sähköauton puolesta käytävä sota vain imagosotaa polttoaineita vastaan?

Professori Jörg Wellnitz Ingolstad:in teknisesta yliopistosta (THI) on skeptinen sähköauton tuoman hyödyn suhteen. Wellnitzin Ingolstadt Today–lehdelle antamassa haastattelussa professori taustoittaa kritiikkiään tulevaisuuden poliittisista visioista Euroopan liikkumiseen suhteen. Professorin mukaan poliittinen agenda, joka ajaa sähkölauton invaasiota Euroopan teille on esitetty kansalaisille harhaanjohtavasti, jopa valehdellen.

Tieliikenne tuottaa 16 prosenttia maailman co2–päästöistä

Wellnitz aloittaa laskelmansa tiedolla, että tieliikenne aiheuttaa 16 prosenttia maailmanlaajuisista päästöistä. Hän kuitenkin lisää, että ”teollinen lihantuotanto aiheuttaa enemmän päästöja”.

Tämän lisäksi maailman meriä seilaa 330 ylisuurta konttilaivaa, joista 15 aiheuttaa päästöjä 750 miljoonan polttomoottoriauton edestä. Tämän lisäksi ilmaliikenne ja matkustajalaivat tupruttelevat oleellisesti enemmän, kuin tieliikenne.

Sähköauton päästöttömyys

Sähköauton päästöttömyydestä käydään kiivasta keskustelua ja tehdään tutkimuksia. Saksalainen MDR kertoi ruotsalaisen tutkimuksen epäilleen sähköliikkumisen ympäristöystävällisyyttä. Lehden kysymyksiin vastasi Saksan ympäristöministeriön puolesta Lars Mönch.

  • Me olemme tällä hetkellä vakuuttuneita, että pelkästään co2–päästöjä kilometrille mitatessa sähköauto liikuu samalla tasolla säästeliään polttomoottoriauton kanssa.

Professori Udo Becker Dresdenin teknisestä yliopistosta kertoo samassa artikkelissa, että sähköautojen akkujen valmistus rasittaa enemmän kuin usean vuoden polttomoottoriauton käyttö. Saksan autoliitto ADAC varoittaa akkujen valmistamisesta ja akkujen rajallisen keston tuomista piilopäästöistä.

Professori Wellnitz ennustaa Ingolstadt Today–lehdelle sähköauton lataamisen ja käyttämisen verottamisen tulevaisuudessa nousevan tasolle, jolla nyt ollaan bensiinin ja dieselin verotuksessa. Tämä nostaa professorin laskelmien mukaan sähköauton käyttökustannukset mahdollisesti jopa 800 euroon kuukaudessa.

Suunnitelmatalouden kukkanen: Autot valmistetaan politiikalle ei markkinoille

On vaikea kuvitella, että autoteollisuus ei olisi tietoinen sähköautotekniikan huonoista puolista. Kuitenkin sähköautoja valmistetaan sarjatuotantona. Tämä trendi viittaa vahvasti Rainer Zitelmann:in kaksi vuotta sitten esittämään tulevaisuuden kuvaan suunnitelmataloudesta autoteollisuudessa, joka tuottaa tuotteitaan politiikalle, ei markkinoille.

Tukirahoituksen haaliminen ja sakkomaksujen välttely ei tuota optimaalista hyötyä luonnonsuojelulle, vaan autoteollisuudelle itselleen. Lisäksi sähköautotuotanto on hyvää mainosta ”luonnosta huolehtiville” konserneille, vaikka viereiseltä linjalta tulisi ulos polttomoottorikäyttöisiä luxusautoja.

Sähköautobuumi on silmänkääntötemppu!

Vuonna 2018 Saksassa rekisteröitiin 68.000 sähköautoa. Tämä oli huimat 26 prosenttia enemmän, kuin edellisenä vuonna. Mittakaavan vuoksi lienee kuitenkin syytä todeta, että Saksassa oli vuonna 2018 tieliikennerekisteröitynä 3,1 miljoonaa henkilöautoa. Nämä luvut asettavat sähköautojen marginaalisen osuuden kaikista autoista oikeaan suhteeseensa.

Kiistanalaisen päästöttömyyden ja puuttuvien markkinoiden lisäksi sähköautolla on muitakin esteitä voitettavaan ennen suurta sähköautoryntäystä. Akkujen kestävyysongelmat, akkujen energiavaltaisen valmistuksen aiheuttamat ongelmat lienevät helppoja ratkaista. Keskivaikeaksi ongelmaksi varsinkin kylmässä pohjolassa muodostunee pakkasenkesto, kuten Saksan Trier:issä on käynyt selväksi kaupunkiliikenteessä käytettävien sähkölinja-autojen kohdalla. Linja-auton akut eivät kestä aikatalujen vaatiman ajotahdin ohella lämmityslaitteen käyttöä ja 560.000 euroa kappaleelta makseneet sähkölinjurit on ajettu kahden viikon käytön jälkeen autotalliin odottamaan lämpimämpiä kelejä.

Suurin ja vaikeimmin ratkaistava ympäristöongelma sähköautojen osalta lienee tarvittavien mineraalien hankita. Näihin mineraaleihin kuuluu litium ja kobolt.

Kiina on kukko maailman akkutunkiolla

McKinsey:n vuonna 2018 tekemästä tutkimuksesta käy ilmi, että litiumiensiintymiä on tämän hetken käyttötasoa kattamaan ainakin vuoteen 2025 asti. Tämä laskelma sisältää ennustuksen jopa sähköautojen kysynnän rajusta kasvusta. Automobil Woche–julkaisun artikkelista käy ilmi, että kolme maata hallitsee litium–markkinoita. Kiina, Chile ja Australia tuottavat 85 prosenttia maailman markkinoilla myytävästä litiumista.

Koboltti on kriittisempi mineraali, koska sen pääalkuperämaa Kongo tuottaa yksin noin 60 prosenttia maailman markkinoiden koboltista. Euroopan johtajien sähköautomuutos saattaa ennusteiden mukaan pysähtyä jo vuonna 2022 koboltin saatavuusongelmiin.

Kongon epävakaa poliittinen ilmapiiri on jo itsessään suuri epävarmuustekijä koboltin saatavuudessa. Lisäksi Kongon kaivoksilla käytettävä lapsityövoima (Video) ja työolosuhteet yleensä asettavat oman epäinhimillisen varjon Kongossa tuotetun koboltin päälle. Puhumattakaan kaivosten aiheuttamista ympäristövahingoista.

Koboltin maailman kaupassa ja rikastamisessa suurin pelaaja maailmassa on Kiina. Mining Scout–sivusto kertoo Kiinan sijoittaneen Kongon koboltti–kaivoksiin, jotta maassa olisi vuonna 2022 nykyisen kuuden maailman suurimman koboltti–kaivoksen sijaan yhdeksän maailman suurinta kobolt–kaivosta. Kongon luonnonrikkauksista on kilpailemassa myös Italian suurin energiakonserni ERG, joka on sijoittanut Kongoon jo miljardi euroa.

Sijoitusten kautta Kongon osuuden maailman markkinoista (60%) odotetaan nousevan jopa 75 prosentin tasolle. Kongossa sijaitsee noin puolet maailman tunnetuista koboltti–varannoista.

Kiina haalii ja rikastaa kobolttia

Kiina valmistaa maailman markkinoiden rikastetusta koboltista noin 80 prosenttia. Zhejiang Huayou Cobalt on maailman johtava koboltti–kauppias. Yritys lisäsi tuotantoaan viime vuonna noin 35 prosenttia ja hallitsee noin 20 prosentin marrkinaosuuden. Yrityksen koboltista noin puolet tulee Kongosta. Tämä yhteys Kiinan, Kongon ja koboltin välillä muodostaa eettisen ja ympäristösuojelullisen mustetahran Euroopan puhtaan liikkumisen agendaan.

Wanha riipuvuus vaihtuu uuteen riippuvuuteen?

Mitä suuremmalla vimmalla Euroopan hallitukset ja hallitusten hallitus Brysselissä ajaa sähköautoagendaansa läpi sitä suuremmmalla todennäköisyydellä Kiina tulee käyttämäään moudostuvaa riippuvuutta omien tarkoitusperiensä tukena vaikuttaakseen Euroopan politiikkaan sen kaikilla osa-alueilla.

Kiinan vaikutusvalta Euroopan johtajien itselleen asettamien tavoitteiden tavoittamiseen on suuri. Tämän riippuvaisuusansan kiertämiseen ei Euroopalla ole riittävästi tilaa itse asetettujen päästösäätöjen ja sähköautoilutavoitteiden rajoissa.

Eurooppa on vaihtamassa wanhan tutun riippuvaisuuden uuteen tuntemattomaan riippuvuuteen, vaikka riippuvaisuusvaihdon kautta odotettuja terveysvaikutuksia ei ilmeisesti tulla saavuttamaan.

Sähköauto on ideologiaprojekti, jonka maksajaksi joutuu ympäristö ja veronmaksajat?

Mainokset

Yksi vastaus artikkeliiin “Ideologiaprojekti sähköauto ei pysäytä ilmastonmuutosta?

Kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s