Rauhallista Joulua kaikille lukijoilleni.

 

Näin joulun kynnyksellä en avaudu maailman ongelmista ja kompastu niiden masentavaan antiin, vaan keskitytään mahdollisuuksiin. Se kai on joulun tarkoitus. Hyvä mieli ja rakkaus. Ilon juhla. Naurua ja ystävyyttä. Hyviä asioita täynnä!

 

Meidän tämän hetkisen tilanteen huomioon ottaen tämä rauha kiireen keskelle tekee hyvää jokaiselle ja antaa aikaa miettiä asioita, puhua niistä, levätä ja nauttia elämästä.

 

Joulu, on vahvasti uskontosidonnainen juhla, joten on luontevaa puhua uskonnoista.

 

Kristityt vietävät juhlaa Jeesuksen syntymäpäivänä, mutta samalle päivälle asettuu monen muukin uskonnon pyhiä juhlia.

 

Esimerkiksi Wicca-uskonnon juhlapäivästä samana päivänä kertoo wikipedia seuraavaa:

 

„21.–22.12. Yule, talvipäivänseisaus, joulu: valon ja kevään toivon juhla, talven selän taittuminen, auringon uudelleensyntymä, vuoden pisin yö.„

 

Wikipedia jatkaa:

 

„Traditionaalinen wicca korostaa vuorovaikutusta sekä maskuliinisten että feminiinisten jumaluuksien kanssa. Sen sijaan eklektinen wicca korostaa usein feminiinistä jumalatarta. Toinen oppi on jumaluuden läsnäolo kaikessa elävässä.[17] Jumala saatetaan yhdistää metsään, villieläimiin ja aurinkoon: nimityksiä ovat esimerkiksi Metsän Herra, Sarvipää ja aurinkopoika. Jumalatar yhdistetään maahan ja hedelmällisyyteen (Äiti maa) tai kuuhun ja veteen: sisäiseen näkemykseen ja henkiseen luovuuteen. Jumaluuksista voidaan myös käyttää eri alueiden mytologioiden mukaisia nimiä.[6]

 

Tämä määritelmä jumalasta saa miettimään pelkästään kolmen kirjan (Toora, uusi testamentti ja Koraani) aiheuttamien sotien uhrien viimeisiä sanoja, jotka suurilta osiltaan kohdistuvat ÄIDILLE!

 

Kukaan ei pysty kertomaan kuinka monta esim. kristittyä, juutalaista tai muslimia on viimeiseksi sanoikseen huutanut ÄITIä apuun.

 

Wikipedia jatkaa:

 

„Wiccoille kuu ja sen vaiheet ovat jumalattaren ja hänen vaihtelevan ilmenemisensä tunnuksia. Maa on vertauskuva pysyvälle jumalattarelle, kaikkeuden ja elämän perustalle. Uusi ja kasvava kuu on neidon vertauskuva, täysikuu äidin sekä pienenevä ja pimeä kuu vanhan naisen. Kuun vaiheet voidaan myös jakaa viiteen, jolloin uusi kuu symboloi neitsyttä, kasvava kuu rakastajatarta, täysikuu äitiä, pienenevä kuu isoäitiä ja pimeä kuu akkaa tai isoäidin äitiä.[18]

 

Uuspakanuudessa katsotaan, että pyhän ja maallisen, henkisen ja aineellisen välillä ei ole eroa. Maailma on kokonaisuudessaan pyhä. Elämän pyhyys ja jumalien läsnäolo ilmenee juuri luonnossa“

 

Äiti-maa huolehtii omistaan, jos Hänen omansa eivät suuressa viisaudessaan tuhoa Häntä. Äiti-maalla on myös keinonsa suojella itseään meitä vastaan! Tämä meidän kaikkien uskovaisten tulisi muistaa, edes jouluna ja kenties muinakin juhlapäivinä, jotka osuvat niin niin usein „mukavasti“ päällekkäinkin!

 

„Nykyiset uuspakanuusliikeet ovat rajat ylittäviä ja maailmanlaajuisia. Uskontoa harjoitetaan osana nykyaikaista elämäntapaa, mutta samalla ne ovat vastareaktio ihmisten irtautumiselle luonnosta. Uuspakanuus liittää itsensä luontoon ja puhuu itsestään luonnonuskontona. Uuspakanauskonnot keskittyvät kokemukseen ja rituaaleihin. Sen sijaan perinteisillä uskonopeilla on vähemmän merkitystä.[20]

 

Wiccan keskeinen moraalinen ohjenuora on niin sanottu Wiccan Rede. Sen tunnetuin yksittäinen lause on ”tee mitä haluat, kunhan et vahingoita”.[5]

 

”Teen mitä haluan, kunhan en vahingoita”. Tämä perussääntö on helppo. Wanha kansa taisi sanoa: „Rauhallisessa vedessä isoimmat kalat kutee.“ Tämä rauha, jota Turussakin julistetaan, on Suomessa ja suuressa osassa maailmaa unohtunut. Se on valitettavaa.

”Toinen redessä esiintyvä ajatus on, että jokaisen teon uskotaan palaavan tekijälleen kolminkertaisena”

Tämän säännön luulisi miellyttävän myös pankstereita (sarkastisesti sanottuna) ja näin sopii ainakin kristityille ja juutalaisille. Muslimilta taitaa Koraani kieltää koronkiskonnan.

Lause pitää sisällään myös Jouluun sopivan ”Ilon sanoman”, koska se koskee myös HYVIÄ tekoja. ”Anna anteeksi kerran, saat kolme anteeksi.” tai ”rakasta kerran tule rakastetuksi kolmesti.” jopa ”paranna toisen päivä ja kolme päivääsi on parannettu.”

 

 

Tämä Wicca-uskonto olisi paras mahdollinen „pakkouskonnoksi“ koko maailmalle tai vähintään toiseksi viralliseksi uskonnoksi joka maahan. Jos ÄITI-maan kriisejä hoidettaisiin yhteisen uskonnon kautta elämä olisi helpompaa ja iloisempaa, jopa näin joulunakin, kaikille ÄITI-maan asukkaille.

 

Sillä Äiti-maa on elämän alku ja loppu, oli sen tehnyt, muovannut tai luonut mikä jumala tahansa.

 

 

 

Joululahjaksi toivon maailman, jossa lapseni lapset voivat elää terveinä, ravittuina, puhtaina puhtaissa vaatteissa ja sovussa naapurinsa kanssa.

 

 

 

Hyvää joulua, Yulea tai mitä tahansa.

 

 

 

Kiitos

 

Hämis

Advertisements

Kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s